Geen zin om te trainen? Hack je hersenen, motivatie zit tussen de oren.

Geen zin om te trainen? Hack je hersenen, motivatie zit tussen de oren.

Geen zin om te trainen? Dat zit in je hoofd: je brein is geprogrammeerd om je lichaam in ruststand te houden. Daarom een aantal manieren om je brein te resetten: 

– Wanneer je met alles wat je in je hebt een sprintje trekt naar een bepaald doel
– zoals onze prehistorische voorvaderen deden als ze hun diner achterna zaten
– beloont je brein je met een golf dopamine die de herinnering aan je succes, en hoe goed dat voelt, vastzet in je hersenen. Hoge-intensiteit Interval -Training (HIIT) heeft het zelfde effect. Dit soort trainingen zorgen voor een motivatie boost. 
Aan de slag dus! 

– Socializen, spelen en samenwerken met anderen – allemaal gedrag dat heel noodzakelijk wordt geacht voor het overleven van de mens – Ook dit kan een grote impact hebben op sportprestaties. Weer een goede reden om te ontspannen met vrienden!
De zondagmiddag-steek

De zondagmiddag-steek

 

Het is zondagochtend en je hebt een heerlijke hardloop sessie voor de boeg. Vol goede moed begin je aan je ochtend-run en ja hoor daar zijn ze weer, die onaangename, iedere keer net effe wat te lang durende steken in je zij. Dit varieert van een vervelend gevoel, tot ongemak of zelfs hevige pijn waardoor verder rennen nagenoeg onmogelijk wordt.
Maar waar komen ze vandaan en wat kunnen we er tegen doen?
Het kan meerdere oorzaken hebben, dus om je steken te tackelen zul je een aantal oorzaken af moeten stoppen. De pijn kan in je linker- en rechterzij opkomen. Je voelt dit nagenoeg altijd aan de zijkant van de ribbenkast. Een van de veelgehoorde theorieën is dat de steken ontstaan door rek op de banden waar je ingewanden aan hangen. Vooral tijdens het rennen trekken je organen bij elke stap aan je middenrif. Zeker als je een volle maag hebt, is er veel druk op de banden en het middenrif. Ook wordt er vaak gezegd dat er sprake is van een zuurstoftekort in de ademhalingsspieren of een kramptoestand van het middenrif. De combinatie van een onvolledige spijsvertering en hevig ademhalen zou ook de pijn kunnen veroorzaken.
Lopers die vaak last hebben van zijsteken, hebben daarnaast vaker last van stijfheid en verminderde beweging in de heupspieren die de bovenkant van je dijbeen met de onderkant van je wervelkolom verbindt. Vooral op hoge snelheid zet je deze spier aan het werk. Stijve heup- en rompspieren en de stand van je wervelkolom kunnen de steken dus ook veroorzaken.
Misschien had je niet gehoopt dit te lezen maar sterkere buikspieren en een betere conditie zullen de steken in je zij al een heel stuk doen afnemen. Verder is het belangrijk dat je 2,5 uur voordat je gaat rennen je laatste maaltijd nuttigt. Mocht je dit niet volhouden en toch nog iets willen eten, laat dan de vezelrijke voeding als zemelen, bonen, vruchten, volkorenbrood, rijst en pasta staan. Vetrijke voedingsmiddelen zullen de pijn ook niet doen verminderen, dus laat het eten hiervan maar aan iemand anders over. 
Ook moet je wat terughoudend zijn met pijnstillers en cafeïne. 
Wat je het beste kunt doen is wat verschillende eet- en drinkstrategieën uitproberen tijdens de trainingen. Zo kun je er achter komen welke voeding jou de volgende run niet af laat maken, maar ook wat er voor zorgt dat jij de klinkers uit de straat loopt!
In shape zonder te zweten! 

In shape zonder te zweten! 

Wanneer kun je op de bank ploffen voor een goede film en wanneer spring je in je sport outfit voor een knallende work-out?  
  
Zoals de meeste van ons wel zullen weten is rust net zo belangrijk als de training zelf. Wanneer je niet voldoende rust pakt, kan je vorige training wel eens voor niks zijn geweest.   
Maar wanneer pak je rust en wanneer plan je de volgende work-out in? 
Dit kun je zien aan je hartfrequentie in rust (HF in rust), die kun je meten als je ‘s ochtends wakker wordt. 
  
Maar eerst moet je weten wat je HF in rust is. Dit doe je door minimaal vijf dagen achter elkaar in de ochtend meteen als je wakker wordt je hartslag te meten. Pak hier het gemiddelde van en je hebt je HF in rust. 
Dit zou bijvoorbeeld 54 slagen per minuut kunnen zijn. Als je nou ’s ochtends wakker wordt en denkt kan/moet ik vandaag trainen? Meet dan meteen je hartslag. Wijkt deze heel veel af van je HF in rust, bijvoorbeeld 62 slagen per minuut, dan ben je nog niet genoeg hersteld van je vorige training en kun je met een gerust hart weer in bed gaan liggen. Maar wijkt hij niet veel af? Trek dan je sportkleren maar aan want het is weer tijd om te trainen!  
GET FIT!

There is no diet that will do what eating healthy does!

There is no diet that will do what eating healthy does!

 

Veel mensen die bezig zijn met diëten gaan daarnaast ook regelmatig sporten. Veelal wordt gedacht dat dit de ultieme manier is om af te vallen. Maar wat gebeurt er met ons lichaam, in deze combinatie? Zeker als je er een crach dieet op na houd!

Als je fanatiek aan het sporten bent, heeft je lichaam meer voedings- en brandstoffen nodig dan normaal. Je lichaam verbruikt bergen energie, Wat na de training nog niet afgelopen is want dan begint het herstel. Ook hier verbrand je nog veel calorieën. Als je hiernaast nog flink (crach) dieet krijgt je lichaam simpel weg veel te weinig brandstof binnen.
Hierdoor raakt je lichaam echter in een spaarstand, waarbij het vastklampt aan de lichaamsvetreserves. Je lichaam houd zoveel mogelijk energie (vet) vast in plaats van dat het verbrand.

Hierdoor verbrand je tijdens je training alleen nog maar spiermassa en de kleine beetjes koolhydraten en vetten die je via je voeding binnenkrijgt.

Ga je nu na een paar weken op de weegschaal staan dan staat er waarschijnlijk dat je lichaam in massa (kilo’s) is afgenomen, jij happy! Maar grote kans dat je geen kilo’s vet maar spiermassa kwijt bent! Je spiermassa is minder maar je vetpercentage is hetzelfde. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat je vetpercentage is toegenomen. 
Doordat je nu een deel van je spieren verbrand hebt, is je stofwisseling ook nog eens trager gaan werken. Hierdoor verbrand je nog moeilijker calorieën!

Als je af wil vallen is het dus niet verstandig om te gaan (crash)diëten. Waarschijnlijk is het wel verstandig om anders te gaan eten.

De zondagmiddag-steek

De zondagmiddag-steek

  Het is zondagochtend en je hebt een heerlijke hardloop sessie voor de boeg. Vol goede moed begin je aan je ochtend-run en ja hoor daar zijn ze weer, die onaangename, iedere keer net effe wat te lang durende steken in je zij. Dit varieert van een vervelend gevoel,...

In shape zonder te zweten! 

In shape zonder te zweten! 

Wanneer kun je op de bank ploffen voor een goede film en wanneer spring je in je sport outfit voor een knallende work-out?    Zoals de meeste van ons wel zullen weten is rust net zo belangrijk als de training zelf. Wanneer je niet voldoende rust pakt, kan je vorige...

SIGN UP NOW!

Start nu jouw fit journey bij EindhovenGym met een van onze memberships of class packages!


De nieuwe gym van Eindhoven op Strijp-T.

© 2018 EindhovenGym by Content Designers

T: 06-43099353
M: tim@eindhovengym.nl
Algemene voorwaarden

Privacy verklaring

EindhovenGym B.V.
Achtseweg Zuid 153a – gebouw TQ
5651 GW Eindhoven
KVK-nummer: 71115129
BTW-nummer: 858585728B01

 

Volg jij ons al op social media?