Veel mensen die bezig zijn met diëten gaan daarnaast ook regelmatig sporten. Veelal wordt gedacht dat dit de ultieme manier is om af te vallen. Maar wat gebeurt er met ons lichaam, in deze combinatie? Zeker als je er een crach dieet op na houd!

Als je fanatiek aan het sporten bent, heeft je lichaam meer voedings- en brandstoffen nodig dan normaal. Je lichaam verbruikt bergen energie, Wat na de training nog niet afgelopen is want dan begint het herstel. Ook hier verbrand je nog veel calorieën. Als je hiernaast nog flink (crach) dieet krijgt je lichaam simpel weg veel te weinig brandstof binnen.
Hierdoor raakt je lichaam echter in een spaarstand, waarbij het vastklampt aan de lichaamsvetreserves. Je lichaam houd zoveel mogelijk energie (vet) vast in plaats van dat het verbrand.

Hierdoor verbrand je tijdens je training alleen nog maar spiermassa en de kleine beetjes koolhydraten en vetten die je via je voeding binnenkrijgt.

Ga je nu na een paar weken op de weegschaal staan dan staat er waarschijnlijk dat je lichaam in massa (kilo’s) is afgenomen, jij happy! Maar grote kans dat je geen kilo’s vet maar spiermassa kwijt bent! Je spiermassa is minder maar je vetpercentage is hetzelfde. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat je vetpercentage is toegenomen. 
Doordat je nu een deel van je spieren verbrand hebt, is je stofwisseling ook nog eens trager gaan werken. Hierdoor verbrand je nog moeilijker calorieën!

Als je af wil vallen is het dus niet verstandig om te gaan (crash)diëten. Waarschijnlijk is het wel verstandig om anders te gaan eten.