Het is zondagochtend en je hebt een heerlijke hardloop sessie voor de boeg. Vol goede moed begin je aan je ochtend-run en ja hoor daar zijn ze weer, die onaangename, iedere keer net effe wat te lang durende steken in je zij. Dit varieert van een vervelend gevoel, tot ongemak of zelfs hevige pijn waardoor verder rennen nagenoeg onmogelijk wordt.
Maar waar komen ze vandaan en wat kunnen we er tegen doen?
Het kan meerdere oorzaken hebben, dus om je steken te tackelen zul je een aantal oorzaken af moeten stoppen. De pijn kan in je linker- en rechterzij opkomen. Je voelt dit nagenoeg altijd aan de zijkant van de ribbenkast. Een van de veelgehoorde theorieën is dat de steken ontstaan door rek op de banden waar je ingewanden aan hangen. Vooral tijdens het rennen trekken je organen bij elke stap aan je middenrif. Zeker als je een volle maag hebt, is er veel druk op de banden en het middenrif. Ook wordt er vaak gezegd dat er sprake is van een zuurstoftekort in de ademhalingsspieren of een kramptoestand van het middenrif. De combinatie van een onvolledige spijsvertering en hevig ademhalen zou ook de pijn kunnen veroorzaken.
Lopers die vaak last hebben van zijsteken, hebben daarnaast vaker last van stijfheid en verminderde beweging in de heupspieren die de bovenkant van je dijbeen met de onderkant van je wervelkolom verbindt. Vooral op hoge snelheid zet je deze spier aan het werk. Stijve heup- en rompspieren en de stand van je wervelkolom kunnen de steken dus ook veroorzaken.
Misschien had je niet gehoopt dit te lezen maar sterkere buikspieren en een betere conditie zullen de steken in je zij al een heel stuk doen afnemen. Verder is het belangrijk dat je 2,5 uur voordat je gaat rennen je laatste maaltijd nuttigt. Mocht je dit niet volhouden en toch nog iets willen eten, laat dan de vezelrijke voeding als zemelen, bonen, vruchten, volkorenbrood, rijst en pasta staan. Vetrijke voedingsmiddelen zullen de pijn ook niet doen verminderen, dus laat het eten hiervan maar aan iemand anders over. 
Ook moet je wat terughoudend zijn met pijnstillers en cafeïne. 
Wat je het beste kunt doen is wat verschillende eet- en drinkstrategieën uitproberen tijdens de trainingen. Zo kun je er achter komen welke voeding jou de volgende run niet af laat maken, maar ook wat er voor zorgt dat jij de klinkers uit de straat loopt!